Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vitaminok

A vitaminok nélkülözhetetlenek az emberi szervezetből, az egészség igen nagy részét képviselik. Vitaminok némelyike napi szinten kerül a szervezetbe, vagy gyümölcsök-zöldségek által, vagy egyszerű ételekből, de van aki inkább tablettákkal kíván hozzájuk jutni. Lássuk tehát a vitaminok legfontosabb típusait, és azok élettani hatásait!

A vitaminok két nagy csoportba oszthatók oldódás szempontjából, ezek a zsírban oldódó, és vízben oldódó vitaminok. A szervezet számára mindkét vitamin kategória tagjai igen fontosak, a különbség csupán az, hogy melyikből mennyi szükséges. A vízben oldódó vitaminok többnyire egy nap alatt, könnyen lebomlanak (ilyen például a B vagy a C vitamin), ezért bevitelükre napi szinten van szükség. A zsírban oldódó vitaminok lassan bomlanak el a szervezetben, ezért az előbbiekkel ellentétben ritkábban szükséges hozzájuk jutni.

A Vitamin

Az A-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, és leginkább a vegyes táplálkozással érhetőek el. Hiánya a jól ismert farkasvakságot okozhatja, amely szürkületben, vagy sötétben idéz elő látászavart. Az A-vitaminok felelnek továbbá a hámszövet rendes működésében, a verejték- és faggyúmirigyekért, valamint a szemideghártya biztonságáért.
A-vitamint tartalmaz: tejtermékek (sajt, tej, tejföl), máj, tengeri hal, sárgarépa, sárgabarack, petrezselyem, tojássárga.

Sárgarépák - Vitaminok A

B1 Vitamin

A B1-Vitamin a vízben oldódó vitaminok közé sorolható, nagy szerepet játszik a szénhidrát anyagcserében, és energiát termel. Hiánya igen kellemetlen, ideggyengeséget és szívgyengeséget is okozhat, valamint nagyon könnyen elveszi az étvágyat.
B1-vitamint tartalmaz: élesztő, máj, mogyoró, sertéshús.

Mogyorók - Vitaminok B1

B6 Vitamin

A B6 vitamin szintén a vízben oldódó vitaminok sorába áll be, ezért fontos a rendszeres bevitel a szervezetbe. A B6 vitaminok felelősek a zsírok lebontásában, valamint ők alakítják át az aminosavakat is. Hiányuk állandó idegességet, feszültséget, és álmatlanságot okoz, szóval igen káros az egészségre nézve.
B6-vitamint tartalmaz: tejtermékek, hús, máj, borsó, uborka, tojás.

Tejtermékek - Vitaminok B6

C Vitamin

A C-vitamin az egyik legnélkülözhetetlenebb vitamin a vízben oldódó vitaminok bandájában, napi rendszerességgel érdemes odafigyelni bevitelükre. Elősegíti a vas felszívódását a bélrendszerből, valamint nagy mértékben növeli az immunrendszert különböző vírusok ellen. A C-vitamin hiányában fellépő leggyakorabbi betegség a skorbut, amely száraz bőrt, és emésztési zavarokat vonz maga után.
C-vitamint tartalmaz: paprika, paradicsom, citrom, narancs, alma, brokkoli, krumpli, és még sok más zöldség és gyümölcs.

Paradicsomsaláta - Vitaminok C

D vitamin

A vitaminok ezen fajtája segíti elő a foszfor és a kalcium felszívódását a bélcsatornából, valamint rendkívül befolyásolja a csontok egészségét, erősségét. Egy D vitaminban gazdag test rendkívül erős csontokat eredményez, és a csontritkulás, csontlágyulás szinte lehetetlenné válik.
D-vitamint tartalmaz: elég a napra kimozdulni 10-20 percre napi szinten, valamint a tengeri halak is vitaminokban gazdagok.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.